MUSIMY SIĘ SPIKNĄĆ

1 października 2015

TEORIA MONETY

6 października 2015

GRÓB, POŃCZOSZKI, KSIĄDZ TWARDOWSKI

3 października 2015

Znany z kontrowersyjnych kampanii reklamowych producent rajstop, firma Adrian, postanowił w tym tygodniu zaprezentować światu kolejną odsłonę swojego nietypowego podejścia do billboardu. Były już modelki plus size, amazonki, alkoholiczka i kobieta na wózku, żeby więc przebić własne osiągnięcia, firma nie miała innego wyjścia i sięgnęła po jedyną rzecz, jaka mogła się sprawdzić o tej porze roku:

fot. Adrian Fabryka Rajstop /fb

fot. Adrian Fabryka Rajstop / fb

niunię na cmentarzu! Pomysł genialny, bo nie dość, że real time marketing i piękne nawiązanie do poważnego problemu, jakim jest plaga szafiarek w liściach…

liscie

…to jeszcze idealna odpowiedź na pytanie, jakie w październiku zadają sobie miliony Polek: „w czym pójdę na grobbing?”.

Niestety, nie każdy zrozumiał przekaz tej genialnej reklamy. Wczoraj byłam świadkiem wstrząsającej sceny, kiedy to dwie młode kobiety na katowickiej ulicy skomentowały billboard słowy: „to są jakieś jaja?”. Mało tego, zdjęcia powyższego dzieła zdobiącego polskie miasta, mnożą się na Facebooku niczym moje podbródki na zimę, za każdym razem opatrzone pełnym oburzenia opisem. Świadoma narastającego problemu społecznego, postanowiłam przybyć więc z pomocą i wytłumaczyć zbłąkanym owieczkom, dlaczego reklama Adriana jest nie tylko piękna, ale i pożyteczna.

Poka nogę

Przede wszystkim, reklama bezbłędnie przypomina nam, że nadrzędnym celem istnienia kobiety jest atrakcyjny wygląd. Jasne, śmierć bliskich bywa przykrym, traumatycznym doświadczeniem, ale kto powiedział, że usprawiedliwia nie zrobienie sobie makijażu? Żałobę można przeżywać stylowo, zwłaszcza, jeśli jest się kobietą. Dlatego tuż po ustaleniu menu na stypę, warto zastanowić się, jak najlepiej wyeksponować swój słowiański wdzięk. Seksowna bielizna, mocna szminka, wieniec adwentowy na głowie – właśnie te elementy pomagają godnie pożegnać zmarłego męża lub ojca. Często kobiety przeżywające żałobę popadają w zadumę i smutek, a także zauważają u siebie spadek nastroju i libido. Reklama Adriana przychodzi z odsieczą i przypomina im, że nikogo to nie obchodzi. To ważna lekcja w dobie ekspansji myśli feministycznej.

Ostatni szlachetni

„Nie reklamuję rajstop – tłumaczy Małgorzata Rosołowska-Pomorska, właścicielka firmy Adrian. – Starałam się powiedzieć, że życie biegnie nieubłaganie. Że gonimy często za rzeczami, które z pewnej perspektywy nie mają najmniejszego znaczenia. Że jesteśmy dla siebie niemili i nietolerancyjni (…). To kolejny, społeczny wymiar tej kampanii (…). Nie ukrywam, chcę sprawdzić, czy nasze społeczeństwo dojrzało do kolejnych wyzwań”.

Okazuje się więc, że w świecie żądzy pieniądza, upadku moralności i hien goniących za tanią sensacją, jest jeszcze miejsce dla szlachetnych, mądrych ludzi, którym obca jest pogoń za sukcesem, a najważniejsza jest misja i niesienie dobra. Brawo, pani Małgorzato!

Interpunkcja < seks

Może wydawać się, że największym skandalem, jakiego dopatrzyć się można na billboardzie, są trzy błędy interpunkcyjne w jednozdaniowym cytacie. Jak się okazuje – niepotrzebnie. Po co komu poprawność językowa, kiedy ma się udo? Przecinki, poprawne używanie spacji i cudzysłowów są dla brzydkich i grubych, zwłaszcza, kiedy chodzi o udekorowanie Polski reklamą z misją. Można więc zadawać sobie trud i uczyć się zasad języka polskiego, ale czy nie lepiej po prostu założyć pończochy?

adrian

 

Moc cytatu

Wreszcie, najważniejsza lekcja, jaka płynie dla nas z tej świetnej kampanii: każdy z nas, w każdej chwili może sięgnąć po dowolnie wybrany cytat z nieżyjącej osoby, a następnie wyciągnąć go z kontekstu i wykorzystać do własnych potrzeb. Pod warunkiem, że ma misję, naturalnie. Przedstawiam więc moje pomysły na billboardy do akcji z przesłaniem, absolutnie nie reklamowych, tylko takich promujących pokój, mądrość i potęgę miłości:

Któż może się oprzeć tej miłości, która utrzymuje świat przy życiu-

fot. arnoarno / flickr; www.condoms4canada.com

 

Któż może się oprzeć tej miłości, która utrzymuje świat przy życiu- (1)

fot. andriux uk; militaria.pl

 

Któż może się oprzeć tej miłości, która utrzymuje świat przy życiu- (2)

fot. zeitmygeist.co.uk, matras.pl

Mam nadzieję, że pomogłam. Zapamiętajcie te argumenty, bowiem czeka nas jesień pełna Adriana i niewykluczone, że i Wy spotkacie zaściankowych ignorantów, którzy nie zrozumieją przesłania altruistycznego producenta rajstop. I pamiętajcie: jeśli tego nie rozumiecie, pewnie jesteście niedojrzali!

 

fot. cmatsuoka / flickr